Навіщо дітей досі навчати письму? | Smart Mama 2024

Навіщо дітей досі навчати письму?

Батьки сьогодні набагато спокійніше ставляться до того, що їх дитина пише неакуратно або недостатньо красиво. Нині, коли діти частіше в першу чергу знайомляться із клавіатурою, а не ручкою, не зовсім зрозуміло, навіщо тренувати мистецтво «красивого письма», або ж каліграфію.

Однак у багатьох країнах Азії дітей і сьогодні активно навчають каліграфічно писати ієрогліфи. У західному світі «мистецтво оформлення знаків у гармонійній манері» практично забуте, хоча сучасні дослідження показують, що написання текстів від руки розвиває ті області мозку, які задіюються для запам’ятовування і рішення творчих завдань.

Які ділянки  мозку дитини розвиває каліграфія?

Дослідники ще досі не розуміють, як діти вчаться розпізнавати і писати букви. Але навіть при простому спостереженні за дитиною видно, що оволодіння системою письма часто вимагає великого розумового і фізичного напруження. Каліграфія надто впливає на розвиток людського мозку. Адже це вже не просто написання букв, це творчий пошук гармонійних поєднань, посилена концентрація, контроль і напруга руки.

Читайте також: ЧИ МОЖНА МАЛЮКУ З СИМПТОМАМИ ЗАСТУДИ ГУЛЯТИ І СПІЛКУВАТИСЯ ІЗ ІНШИМИ ДІТЬМИ?

Каліграфія досі є частиною освітніх систем Японії і Китаю. За спостереженнями місцевих вчених, студенти, що практикують каліграфію, досягають кращих результатів у навчанні. Заняття каліграфією сприяють запам’ятовуванню, розвитку розумових процесів і поліпшення мовлення у маленьких дітей, а також покращують дрібну моторику. Такі заняття будуть корисні і при вивченні нової мови: записане слово запам’ятовується легше, ніж надруковане. Але чому ж ручка все-таки краще клавіатури?

Перше знайомство з буквами

Активно вивчає освоєння писемності найменшими дітьми в своїх дослідженнях викладач психології та неврології університету Індіани Карін Харман Джеймс. За допомогою знімків МРТ вона показує, що мозкова активність дітей 4-6 років сильніша у тих, хто пише букви для запам’ятовування. Хоча вона зазначає, що багато батьків в США дивуються, чому дітей все ще навчають письму замість навичок швидкодруку.

Карін Джеймс вважає, що в власноручному малюванні двомірних об’єктів криється куди більший сенс, ніж вважають дорослі. Навчитися писати букви – непросте завдання: діти повинні використовувати свої незрілі дрібні моторні навички, щоб втілити в життя певну послідовність штрихів. Розташування кожного штриха щодо інших, їх перекриття та орієнтація мають вирішальне значення для ідентифікації букв. Одночасно дитина повинна зрозуміти, що інші параметри (розмір, нахил, дрібні елементи, наприклад, зарубки) не важливі для розпізнавання букв. Саме виділення важливих атрибутів, що визначають ідентичність букв, є непростим завданням.

Побудова букв, штрих за штрихом, допомагає дітям зрозуміти важливі компоненти кожної літери. Дитина створює власну категоризацію, засновану на змінних зразках, підвищуючи свої навички розпізнавання букв і сприяючи більшій активації веретенообразної звивини, що відповідає за ці процеси. Таким чином, письмо задіє і візуальні області, використовувані при обробці букв, і моторні ділянки – для створення букв. Досвід формування свого почерку надзвичайно важливий для обробки букв в мозку. Інтерактивні дошки, на які можна просто натискати для відтворення букви, читання або друкування букв не замінять практику письма.

На що впливає досвід письма?

Якщо говорити про той період, коли діти вже освоїли і запам’ятали букви, здавалося б, можна було перейти до їх друку. Але фактично друк тексту завжди програє письму, якщо йдеться про запам’ятовування написаного / набраного на комп’ютері. Наприклад, якщо попросити людину набрати або написати запропонований текст, у випадку з записом він запам’ятає його краще. Очевидно, що специфічні руху відкладаються в пам’яті в процесі навчання, сприяючи запам’ятовуванню.

Читайте також: ВІРУСНИЙ ВОРОГ У ДИТСАДКУ: ЯК ЗАХИСТИТИ МАЛЮКА

Зв’язок між рухом рук і роботою головного мозку, коли  йдеться про різні розумові процеси, досить очевидна. Коли ми друкуємо, то просто робимо вибір готової літери. Коли пишемо, то необхідні послідовні руху. За допомогою знімків МРТ професор педагогічної психології Вашингтонського університету Вірджинія Бернінгер показала, що при послідовній роботі пальців у мозку активуються відділи, що відповідають за мислення, мовлення, пам’ять, тобто задіюється система тимчасового зберігання і обробки інформації.

Одне з її досліджень показує, що учні 2-6 класів у творах використовують більше слів, пишуть швидше і висловлюють свої думки краще, якщо пишуть від руки, ніж коли друкують на клавіатурі. А красивий почерк може навіть поліпшити успішність дитини, в той час як поганий, навпаки, здатний її погіршити.

Таким чином, діти стабільно краще пишуть ручкою, коли  йдеться про написання творів, зазначає Вірджинія Бернінгер. І йдеться не про швидкість або правильність написання слів (тут комп’ютер надасть підказку), а саме поліпшення навичок, необхідних для творів.

Наприклад, учні четвертого та шостого класів пишуть довші закінчені пропозиції, використовуючи ручку. Так діти вчаться розуміти, що письмова мова відрізняється від мовлення. Люди рідко говорять закінченими реченнями, в той час як письмо дозволяє повніше передати думку.

Читайте також: ЧОМУ У МАЛЮКІВ ВИНИКАЄ ОБСТРУКТИВНИЙ СИНДРОМ?

Письмова мова – це багаторівнева структура. Орфографія знаходиться на рівні слів, а пропозиції – на рівні синтаксису. Організація пропозицій для створення тексту – це ще один рівень. Деяким дітям потрібна допомога в правописі, іншим – в побудові речень, а третім – в складанні тексту з безлічі пропозицій.

Якщо у дитини виявлено деякі ознаки нездатності до навчання, краще тренуватися писати саме від руки, а не користуватися клавіатурою. Хоча багато вчителів вважають, що це спростить навчання дітей, насправді треба намагатися навчити дітей писати, використовуючи чіткі інструкцій по транскрипції і композиції.

Таким чином, дослідження зображень мозку показали перевагу написання букв в порівнянні зі звичайним вибором букви на клавіатурі. Комп’ютерна клавіатура не дає дитині можливості задіяти руку при формуванні букв. Саме визначення послідовності пальців може стимулювати мислення дитини. Формування ж власного почерку і практика в написанні букв підсилюють концентрацію, навчають естетиці, розвивають креативність мислення і пам’ять.

Олена Алексєєва