Вчителі та психологи стурбовані тим, що діти в період пандемії, викликаної COVID-19, постраждають від зайвої ізоляції. Відсутність комунікацій з однолітками, як і взагалі контактів з іншими людьми, на думку психологів, здатне посилювати тривожність і викликати депресію. Особливо це стосується підлітків, які більше за інших могли б постраждати від ізоляції. Але останні дослідження і опитування показують, що старше покоління, очевидно, переоцінило вплив вимушеної самотності на сучасних підлітків.
Ізоляція як спосіб захисту
Дослідження, яке провели вчені з Брістольського університету (Велика Британія), присвячене впливу соціальних мереж і психічному здоров’ю підлітків. Вчені порівнювали так звані передпандемічні результати (коли діти знали про COVID-19, але продовжували відвідувати школу) і результати в ізоляції (коли вони навчалися онлайн з дому).
Читайте також: 5 порад як уберегти дитину від застуди
В опитуванні взяли участь понад 1000 учнів 13-14 років з середніх шкіл Південно-Західної Англії. Дослідники Брістольського університету гадали, що підлітки, які навчалися дистанційно через пандемію, можуть відчувати більше занепокоєння. Наприклад, логічно припустити, що діти переживають про зараження COVID-19 родичів і друзів. І при цьому підтримка друзів зменшується через ізоляцію в домашніх умовах. Однак у школярів не тільки не зріс рівень тривожності і неспокою, але і зросло відчуття захищеності, а також краще проявився зв’язок зі своїми школами.
Дівчатка тривожніше хлопчиків
Результати опитування трохи відрізнялися в залежності від статі дітей. Наприклад, рівень занепокоєння дівчаток був вищим за всіма 11 розглянутих пунктам. Але все одно під час перебування у вимушеній ізоляції діти відчували менше тривожних почуттів.
Так, 54 % дівчаток відчували занепокоєння щодо пандемії, а під час ізоляції цей показник знизився на 10%. У хлопчиків ці показники ще нижчі: 26% хлопчиків відчували занепокоєння під час початкового спостереження, а в ізоляції ця цифра знизилася до 18%. Однак рівень стану депресії залишався приблизно стабільними в обох ситуаціях: у дівчаток в умовах ізоляції він збільшився на 3%, у хлопчиків – знизився на 2%.
В ізоляції поліпшуються відносини
Підлітки також вважають, що в домашніх умовах вони більше відчувають почуття безпеки і благополуччя. Найбільше ці відчуття зросли у тих, хто повідомив про найнижче почуття благополуччя до пандемії.
Багато учнів також повідомили, що відчувають великий зв’язок зі своїми школами і мають більше можливостей поговорити з вчителями. Хоча, здавалося б, ситуація повинна бути протилежною.
Команда дослідників була не тільки здивована отриманими результатами опитувань, але і вважає, що школи повинні робити з таких результатів серйозні підсумки. Адже експерти по дитячому здоров’ю стверджували, що у дітей в стані ізоляції погіршаться всі показники психічного здоров’я.
Читайте також: Біль у горлі під час ГРВІ – небезпечний симптом?
Однак школа для багатьох підлітків, мабуть, є куди більшим тригером для виникнення емоційної тривожності, ніж пандемія. Це і екзаменаційний тиск, і складні стосунки з однолітками, булінг і конфлікти з вчителями.
Таке дослідження дає унікальну можливість зрозуміти, наскільки сильно підлітки відчувають тиск шкільного життя. Очевидно, шкільна культура може більшою мірою впливати на психічне здоров’я підлітків, ніж COVID-19.
Майбутнє важливіше школи
Не варто забувати, наскільки сильну роль в житті молодих людей відіграють цифрові платформи. Для них це і прийнятний інструмент і навчання, і спілкування. Наприклад, підлітки стверджували, що вони пов’язані один з одним більше, ніж будь-коли, незважаючи на те, що фізично не відвідують школу.
При цьому цікаво поглянути на ситуацію з точки зору статевих відмінностей. Дівчатка, наприклад, віднесли на третє місце в ТОП-3 своїх занепокоєнь пропуск школи (44%), в той час як хлопчики на те саме місце поставили довгостроковий вплив пандемії на їх перспективи працевлаштування та економіку (30%). Тобто, хлопчики були більше стурбовані майбутнім, ніж власне фактом пропуску школи. Крім того, дівчатка більше часу проводили в соціальних мережах, що, очевидно, впливало на рівень їх тривожності.
Навчання вдома – шлях до індивідуального навчання?
Коли психологи говорять про важливість школи для соціалізації дитини, не враховується безліч факторів, які на сьогоднішній день взагалі не вивчені. Наприклад, чи здатне віртуальне середовище забезпечити такий же рівень соціальних контактів, як і живе спілкування? Підлітки повідомляють, що стали ближче до своїх однокласників і вчителів, в той час як дорослі фахівці раніше вважали такий сценарій неможливим. Але ж віртуальне середовище спілкування з’явилася в історичному плані буквально вчора і ще погано вивчена психологами та іншими дитячими спеціалістами.
Читайте також: Про те, як ВПЧ впливає на імунітет дитини: варто знати батькам
Можливо, спілкуючись віртуально, діти не відчувають тиску з боку вчителя і не відчувають порівняння з однокласниками? Тобто, їх мета звужується – це власні знання та розвиток, а не змагальність і робота «на оцінку».
Займаючись вдома, діти відчувають менше переживань щодо свого здоров’я, не витрачають часу на дорогу до школи і в принципі можуть розподіляти його оптимально для себе. У підлітковому віці діти вже усвідомлюють свої сильні і слабкі сторони і можуть керувати навчанням: періодичністю, часом для занять і його розподілом в залежності від того, наскільки «дається» той чи інший урок. Школярі фактично отримують знання в зручному для них темпі і за найбільш прийнятною програмою, що робить заняття більш індивідуальними.
Все це підштовхує фахівців з дитячого здоров’я переглянути своє ставлення до навчання в умовах ізоляції.
Олена Алексєєва