Як розвивати пам’ять у дітей

Навчання завжди пов’язана із запам’ятовуванням великого обсягу інформації, однак не всі діти здатні з цим впоратися і в потрібний момент згадати вірш або формулу, яку від них вимагають. Для багатьох дітей з синдромом дефіциту  уваги і гіперактивністю, які зараз чимало, реакція відповідей і вирішення завдань стає ще більш повільною. Щоб усунути дефіцит пам’яті і розвинути її, існує кілька способів, які можна застосовувати з раннього віку.

Асоціації

Методів запам’ятовування через асоціації дійсно багато, оскільки, незважаючи на індивідуальність асоціацій для кожної людини, це простий і надійний спосіб запам’ятовування. Практикувати його можна навіть з дошкільнятами.

Читайте також: ПІДСТУПНІ НАСЛІДКИ ЗАСТУДИ У ДІТЕЙ, ЩО МОЖУТЬ ПРОЯВИТИСЯ ПІЗНІШЕ

Для асоціацій важливо: завжди шукати схожість і спиратися на вже пройдений матеріал. Запропонуйте знайти схожість між несхожими словами. Наприклад, що спільного між слоном і кактусом? Обидва живуть в пустелі, мають округлі форми, можуть довго не пити. Такий метод допомагає розвивати креативність і надалі «нанизувати» новий образ на старий, проводячи з ним асоціації. Так запам’ятовування відбувається на основі власного досвіду дитини. Першокласник запам’ятає букву «о» оскільки вона схожа на кругле «озеро». У восьмому класі дитина запам’ятає асоціативний віршик про властивості трикутників: «Сторона його будь-яка, навіть найбільша, менше суми двох сторін».

Послідовності

Завдання з відтворенням послідовності можуть бути складніше, але добре розвивають запам’ятовування. Це хороша практика навіть для дорослих і в ній має брати участь кілька людей. Наприклад, завдання складається так: «У магазині продається …» або «У зоопарку живуть …» Кожен учасник завдання називає продукт або тварину. Кожен наступний учасник повинен відтворювати всю послідовність спочатку і додавати нове слово. Тренуючись наодинці, можна використовувати метод «ланцюжка»: слова або образи з’єднуються як ланки. Так можна запам’ятовувати цілі речення, представляючи кожне слово як ланку: битва-Жовті-води-1648 Хмельницький.

Перехрестя

Дитина краще запам’ятовує, якщо задіяні всі органи: дотик, зір, слух, нюх. Наприклад, якщо складно просто вивчити вірш – його можна заспівати, а попередньо ще й намалювати сюжет. Запам’ятовування краще відбувається, коли інформація проговорюється, а потім зображується (через 10-20 секунд). Тому вчителі спочатку говорять, потім звертають увагу на малюнок. Якщо до цього додати ще запис в зошиті, виходить потрійний ефект.

Співзвуччя

Метод дуже підходить для запам’ятовування іноземних слів. Знайти слова, співзвучні рідній мові, досить просто, а завдяки асоціаціям з ними, англійські, наприклад, легко згадаються.  Запитаєте, який «вид» відкривається з «рrospect» і чи буває смугастий «baton» (це слово означає «жезл»).

Повторення з часом

Багато батьків стикаються з тим, що діти вивчили алфавіт по кубиках, потім з’їздили на три місяці до бабусі, приїхали і нічого не згадали. Це тільки один приклад. Вивчену інформацію потрібно завжди повторювати кілька разів. Прочитану перший раз – краще повторити відразу – через 20 хвилин. Потім необхідно почекати, поки інформація відкладеться в довгострокову пам’ять, тобто повторити після сну, на наступний день. Ще два повторення будуть через два тижні і через два місяці відповідно.

Олена Алексєєва

Залишити відповідь