Комп’ютерні ігри для дітей: користь чи шкода? | Smart Mama 2024

Комп’ютерні ігри для дітей: користь чи шкода?

Діти в багато часу проводять перед «синім екраном», незважаючи на всі перестороги батьків. Ігри подекуди займають левову частку екранного часу. Проте деякі дослідження показують навіть певну корисність комп’ютерних ігор. Але чи справді маленьким дітям можна грати на комп’ютері та як часто це можна робити?

Як комп’ютерні ігри впливають на дітей? 

Щоб відповісти на це запитання, варто детальніше розглянути ефекти від комп’ютерних ігор для дітлахів.

Можна відзначити такі чинники впливу:

  1. Порушення зору. Коли діти грають на комп’ютері, вони часто так захоплюються, що не помічають плин часу. Це може мати значний вплив на очі, особливо якщо в дитини й так знижена гострота зору.
  2. Зменшення рухливості. Постійне сидіння а одному місці призводить до гіподинамії (порушень опорно-рухового апарату, кровообігу, дихання і травлення).
  3. Зайва вага. Відсутність фізичної активності призводить не тільки до набору зайвої ваги, а й пов’язаних із цим хвороб – діабету та підвищеного тиску (ці стани останніми роками значно «молодшають»).
  4. Психічні проблеми. Після тривалої гри діти часто відчувають емоційне напруження. У дітей, які й так страждають від стресу або мають певні розлади, комп’ютерні ігри можуть стати причиною посилення тривоги, депресії тощо.
  5. Проблеми соціалізації. Якщо ігри зовсім не передбачають спілкування (навіть онлайн), діти втрачають навички комунікації і не бажають спілкуватись із однолітками.
  6. Підвищення агресії. Згідно з дослідженням, проведеним в Університеті Тохоку (Японія), у дітей, захоплених комп’ютерними іграми, не розвиваються лобні частки кори головного мозку. Відповідно у них будуть проблеми з контролем своєї поведінки та агресії.
  7. Зниження когнітивних навичок. Незважаючи на те, що деякі ігри на комп’ютері розвивають певні деякі ділянки мозку, академічні здібності у маленьких ігроманів, як правило, нижчі, ніж у не залежних від ігор однолітків.
  8. Погіршення сну. Після тривалої гри у комп’ютерні ігри діти часто мають проблеми із засинанням, оскільки перебувають у стані емоційного збудження.

Чи корисні стрілялки/блукалки?

Потрібно відзначити, що ігри можуть по-своєму розвивати здібності дитини. Наприклад, якщо одні ігри роблять дітей відлюдкуватими, інші, навпаки, сприяють подоланню сором’язливості. Навчавшись спілкуванню у грі, діти легше знаходять спільну мову з однолітками в реальному житті.

Також можна відзначити таку корисність від комп’ютерних ігор:

  1. Розвиток логічного мислення. Ігри навчають швидкому реагуванню, вирішенню завдань, загадок, продумуванню і плануванню. Так, діти краще бачать причино-наслідкові зв’язки й продумують послідовність дій.
  2. Творчий підхід. Приймаючи рішення в умовах обмеженого часу, часто доводиться мислити нестандартно. Також комп’ютерні ігри можуть навчати моделюванню (ситуацій, персонажей, світів). Усе це дає змогу сповна розкритися творчим здібностям і приймати незвичайні рішення.

Як збільшити позитивний вплив ігор?

Отже, від ігор усе-таки можна отримати позитивний результат. Як зробити так, щоб діти не «підсідали» на ігри, але при цьому не обмежувати їх у бажанні пограти на комп’ютері?

Є кілька дієвих рекомендацій для регулювання часу, витраченого дітьми на ігри:

  1. Діти до трирічного віку не повинні грати в комп’ютерні ігри, дивитися телевізор і взагалі проводити час перед «синім екраном». Це не корисно з точки зору і психічного, і фізичного розвитку.
  2. Точних рекомендацій щодо часу, витраченого на комп’ютерні ігри дітьми, немає. Наприклад, Американська академія педіатрії не рекомендує дітям шести років провидити за грою більше 30 хвилин. Насправді спочатку це має бути 15-20 хвилин на день. А підлітки можуть грати до двох годин, але з перервами для відпочинку очей.
  3. Краще не забороняти ігри на комп’ютері, але вводити певні умови: гратися лише після виконання домашніх завдань або інших справ.
  4. Дошкільнятам бажано грати лише в навчальні ігри: для вивчення алфавіту, цифр, кольорів, форм, пошуку предметів.
  5. Усі ігри, в які грає дитина, повинні попередньо «вивчити» дорослі, щоб виключити елементи жорстокості або інші негативні аспекти. Крім того, бажано, щоб діти грали в різні ігри: для розвитку стратегії, швидкості реакції, моделювання персонажів, навчальні тощо.
  6. Оскільки заборона грати лише підсилює це бажання, краще запропонувати дитині якомога більше «живих» ігор. Так, можна грати в настільні ігри всією сім’єю, а також знайти різноманітні секції, що будуть справді цікаві дитині.
  7. За дві години перед сном варто вимкнути гру, або не підсилювати емоційне напруження.

Обмеження часу на ігри й правильний вибір є найкращим способом зробити комп’ютерні ігри цікавою і навіть корисною розвагою, а не залежністю для дитини.