На психічне благополуччя дитини може впливати не лише його оточення, сон, фізична активність, а й харчування. Вчені з Університету Східної Англії (Норвіч, Великобританія) показали в своєму дослідженні, як вживання фруктів і овочів здатне впливати на психічний стан дитини.
Психічне здоров’я дитини – це щось більше, ніж те, що часто представляють батьки. Як правило, вважається, що на стан психіки можуть впливати стосунки з однолітками, проблеми в школі чи сім’ї. Однак психічне здоров’я складається з безлічі факторів.
Основними показниками психічного благополуччя дитини є:
- відповідність етапам емоційного розвитку,
- набуття потрібних соціальних навичок
- здатність справлятися з проблемами.
Дитина, яка відчуває себе психічно благополучною, виростає в емоційно здорового дорослого, який може будувати відносини з іншими людьми на повазі та безпеці.
У британському дослідженні було показано, що харчування впливає не тільки на фізичний розвиток дітей, а й позначається на психічному здоров’ї. Йдеться про вживання фруктів і овочів, дитячий вибір їжі та психічне благополуччя.
Читайте також: ЧИ МОЖНА МАЛЮКУ З СИМПТОМАМИ ЗАСТУДИ ГУЛЯТИ І СПІЛКУВАТИСЯ ІЗ ІНШИМИ ДІТЬМИ?
Дослідники зібрали дані про дитяче харчування з понад 50 шкіл (взяло участь більше 10000 дітей 8-16 років). Для вимірювання психічного благополуччя дітей використовували стандартні шкали Уорвіка-Единбурга і Стірлінга. Дослідники також визначали прийоми їжі, в тому числі, скільки овочів і фруктів вживають діти, їх задоволеність своєю вагою, здоров’я (тривалі захворювання та інвалідність), життєві умови (наявність власних кімнат), несприятливий досвід (відчуття безпеки і знущання) та інші важливі для визначення психічного благополуччя дані.
Дослідження показало, що в учнів середньої школи, які вживали найбільшу кількість фруктів і овочів, були найвищі показники психічного благополуччя. Але не тільки такий факт виявився примітним. Наприклад, якщо сніданок у дитини з середньої школи складався з одного енергетичного напою, у неї були нижчі показники психічного благополуччя, ніж у дітей, які не снідають взагалі.
Як для дітей початкової, так і для середньої школи оцінки психічного благополуччя були вищими у тих, хто снідав або обідав, ніж у дітей, які пропускали ці прийоми їжі. В цілому висновки про прийоми їжі виявилися досить невтішними.
Наприклад, у класі середньої школи на 30 учнів, як правило, четверо не їдять і не п’ють нічого перед початком занять вранці, а троє – взагалі до обіду. Тільки 25% дітей їли п’ять або більше фруктів і овочів на день (приблизна норма їх вживання), а кожна десята дитина не їв їх взагалі.
Читайте також: АДЕНОЇДИ У ДИТИНИ: ЛІКУВАТИ ЧИ ВИДАЛЯТИ?
Безумовно, не тільки харчування показало відповідний вплив на психічний стан дітей. Але важливим є той факт, що низькі оцінки психічного благополуччя тих, хто не снідав або не їв хліба і, приблизно збігалися з результатами тих дітей, які були свідками регулярних суперечок або насильства вдома.
Дослідники підкреслюють, що гарне харчування здатне оптимізувати психічне благополуччя дітей. Зв’язок, виявлена ??в дослідженні між харчуванням і психічним благополуччям, означає, що можна працювати і в напрямку покращення шкільного харчування. Необхідно також зрозуміти причини, за якими деякі діти не їдять. Це можуть бути соціальні, культурні, освітні та економічні фактори, в тому числі забезпечення батьками доступу до фруктів і овочів.