Рано чи пізно в житті кожної сім’ї настає момент, коли потрібно приймати рішення про те, як буде виховуватися дитина до школи: вдома з мамою, під наглядом бабусь і нянь або вирушить у дитячий сад. Рішення цей непросте, навіть досвідчені в цьому плані батьки сумніваються, який варіант буде найкращим для них та їхньої дитини.
Дитина і дитячий садок
Проблема полягає в адаптації до дитячого колективу, яка відбувається як з малюком, який вперше переступає поріг дитячого закладу, так і з дітьми, які повернулися з свою групу після річної перерви. Як правило на період адаптації у дошкільнят йде до півроку. Але не встигнувши як слід звикнути до зміни оточення, дитина починає нескінченно хворіти, а мамі доводиться розриватися між хворіючим чадом і роботою.
Читайте також: ЩО РОБИТИ, ЯКЩО ДИТИНА ЧАСТО ХВОРІЄ В ДИТЯЧОМУ САДОЧКУ?
В особливо складних ситуаціях вихід на роботу відкладається до поліпшення ситуації з хворобами. І хоч як не заспокоюють себе батьки, що ці труднощі тимчасові, таким чином малюк освоюється в новому для нього середовищі і зараз важливо зібратися і пройти цей період, вид чада, який хворіє, кого завгодно позбавить спокою.
Адаптація дитини до садка
Першим складним періодом на шляху соціалізації малюка є адаптація до дитячого садка, або звикання до нової обстановки, нового оточення, не тільки дорослих, але й дітей. Для дитини це справжній стрес, особливо якщо зміни в її житті відбулися різко та її відразу залишили на повний день. Тому по можливості необхідно забезпечити дитині поступову зміну звичного для неї середовища: гуляти біля дитячого садка, грати з іншими дітьми на майданчику, можливо це майбутні друзі по групі, розповідати дитині про майбутні зміни в її житті, поступово підлаштувати режим дня дитини.
Читайте також: П’ять основних симптомів теплового удару у дитини
Коли настав час йти в садок, побути з нею в групі деякий час і забирати до сну. Потім тривалість перебування в садочку можна буде розширити до полуденного сну і перейти на повний день. Безумовно, цей період входження може затягнутися на місяць-півтора, а значить краще приурочити його до часу, коли мама поки вдома, а не вже вийшла на роботу.
У будь-якому випадку для малюка розлука з мамою, навіть на нетривалий час, є стресом, який як відомо, негативно позначається на несформованому імунітеті дитини. А це є одним з факторів розвитку у неї частих застудних захворювань. Тому чим більше часу батьки спільно з дитиною приділять уваги звикання до садка, тим легше і швидше мине цей період.
Коли віддавати дитину в садок?
Єдиної думки з цього питання немає. Дитячі лікарі та психологи схильні залишати це на вибір батьків. Проте, існує оптимальний вік, коли за умови наявності психологічної готовності і сформованих навичок дитина може починати відвідувати дитячий садок. Це 2 – 4 роки, коли дитина при наявності сформованих у неї навичок починати відвідувати дитячий дошкільний заклад.
Психологічна готовність дитини до дитячого садка
Це означає, що малюк адекватно взаємодіє з іншими дітьми, тобто грає разом з ними на прогулянці (бігає або ділиться іграшками в пісочниці). По-друге, у нього є досвід залишатися з іншими дорослими (яким мама довіряє дитини) без мами і він нормально переносить таку розлуку, оскільки знає, що мама обов’язково повернеться. Незважаючи на болісні перші дні перебування в новому оточенні, дитина з часом і маминої підтримкою звикне до вихователів і нянь і буде без проблем залишатися з ними.
Тому перш ніж відвести дитину в дитячий сад, для початку необхідно її соціалізувати. Добре, якщо в сім’ї є старші діти, з якими малюк постійно спілкується. Або мама спілкується з мамами дітей-погодок, поки малеча копошиться в пісочниці. В такому випадку все відбувається просто і природньо, а для дитини бачити дітей кожен день і грати з ними – само собою зрозуміле. Але, якщо родина веде замкнутий спосіб життя або переїхала на нове місце і поки нікого не знає, потрібно погуляти з дитиною, щоб вона звикла до інших дітей, тоді грати новими іграшками і ділитися ними в групі буде також звично, як і на дитячому майданчику.
Що треба знати і вміти
Крім психологічної готовності, важливим є наявність у дитини таких базових навичок, як:
- вміння користуватися горщиком
- самостійно або за допомогою дорослих одягатися, взуватися, їсти і пити з чашки
- вміння слухатися дорослих, розуміти заборони і дотримуватися норм поведінки
Всьому цьому важливо приділити увагу хоча б за півроку до початку відвідування дитячого садка. Не зайвим буде ознайомитися з вимогами конкретного дитячого закладу, поспілкуватися з вихователями, щоб знайти спільну мову завчасно і дізнатися всі нюанси. У деяких дитячих садах приймають діток і в підгузках, які не вміють самостійно їсти, та навчають цьому діток. Погодьтеся, як дитина буде освоюватися в садку багато в чому залежить і від настрою її батьків: якщо вони налаштовані позитивно, то і дитина буде більш спокійніше ставитися до змін в її житті.
Чи потрібно віддавати дитину в ясла
Відповідь на це питання перегукується з питанням про оптимальний вік малюка, який починається з 2-х років. Інша справа, що така дитина частіше не має навичок самообслуговування, на горщик вона може проситися не завжди, що також необхідно враховувати. Крім того, такий ранній похід в дитячий сад – міра для батьків частіше вимушена, коли інших варіантів немає і дитину ні з ким залишити, а тому сам факт того, що мають бути ясла, може викликати негативні емоції, що малюк відчує.
Читайте також: Відпочинок з дитиною: що треба знати про акліматизацію
Тому, якщо мама віддає дитину в ясла, важливо зосередитися на позитивних моментах: дитина раніше звикне знаходиться серед інших дітей, швидше почне розмовляти, самостійно одягатися, їсти ложкою і проситися на горщик. Після повернення додому дитині необхідно приділити більше уваги, поносити на руках і пограти з ним, почитати книгу.
Дитина не хоче у дитсадок
Це одна з найчастіших проблем, з якою стикаються батьки. З інших часто виникаючих питань: дитина часто хворіє, дитина не спить або не їсть в садку, не слухає виховательку і багато ще чого не робить. Нерідко батьки відзначають зміни в поведінці дитини вдома, частіше за все вона стає некерованою, не слухається дорослих.
Вихователі і батьки інших дітей також можуть пред’являти претензії з приводу поведінки дитини. Це прояви дезадаптації або дискомфорту, тобто малюк зіткнувся з труднощами в дитячому садку і таким чином сповіщає дорослих про наявність проблеми. І завдання батьків не закривати очі і не відмахуватися від неї як від неіснуючої, а разом з вихователями та якщо потрібно дитячими психологами розбиратися, що не так і як зробити перебування дитини в садку комфортнішим.
Читайте також: ВАКЦИНАЦІЯ ДІТЕЙ. ЧИ ВАРТО РОБИТИ ЩЕПЛЕННЯ
Як варіант, вирішення проблеми – батькам потрібно цікавитися у дитини, як пройшов її день в саду, у що і з ким вона гралася, якими іграшками. Якщо дозволено, малюкові можна запропонувати взяти з собою улюблену іграшку – на перших порах це допоможе і підтримає його, поки він не освоївся. В цілому, якою б складною і нерозв’язною не виглядала ситуація на перший погляд, навіть не маючим досвіду у вирішенні подібних ситуацій батькам при грамотному підході і заручившись підтримкою професіоналів до снаги вирішити проблему.
Дитина часто хворіє у дитсадку
З такою ситуацією стикаються всі батьки. Особливо гостро реагують ті, хто очікував, що дитина буде ходити в садок без проблем і щодня, а насправді виявилося, що малюк так само проводить час вдома, тільки тепер він хворіє і йому потрібен догляд. Це означає що мама, яка щойно вийшла на роботу, змушена доглядати за ним весь день, тобто нічого не змінилося.
Мимоволі кожні батьки починають задаватися питанням: що такого трапилось, що раніше здорова і практично не хворіюча дитина зараз так сильно хворіє і як бути в такій ситуації? Може так проявила себе проблема зі здоров’ям, яку раніше не помічали? А може це садок поганий, треба знайти кращий і тоді все налагодиться?
Читайте також: НЕСФОРМОВАНИЙ ІМУНІТЕТ – ПРИЧИНА ЧАСТИХ ГРВІ У ДІТЕЙ
Відповідь на ці та схожі питання одна: винні не садок і не дитина, а нове середовище, в якому опинився малюк. А саме мікробне оточення, яке для дитини не знайоме і імунній системі доводиться вчиться чинити йому опір. Тому зміна садка нічого не вирішить, оточення зміниться ще раз, а з ними і атакуючі дитячий організм інфекційні агенти.
Що можна зробити в такій ситуації?
Вибирати садок або групу де вихователі регулярно провітрюють приміщення, гуляють на вулиці в будь-яку погоду, але при цьому стежать щоб діти були одягнені по погоді, не приймають дітей в групу з ознаками гострого захворювання, і все ж, бути готовими до хвороб і по можливості віддати дитини в садок раніше або вийти на роботу пізніше, щоб мати часовий проміжок, поки дитина не освоїтися і не стане менше хворіти.
Але така можливість є не завжди, частіше батьки опиняються в ситуації, коли дитина вперше переступає поріг групи, а її мама відразу виходить на роботу. Варіант для мами – робота за вільним графіком і неповний робочий день, поєднання офісного і віддаленого формату на період адаптації і хвороб є кращими, але так виходить не у всіх. Тому питання залишається злободенним і вимагає пошуку рішення.
Профілактика ГРВІ
Одним з варіантів є профілактика ГРВІ, якими найчастіше хворіють діти. При цьому важливо не тільки підтримувати імунітет дитини в нормальному стані, а й переривати розвиток захворювання на самих ранніх етапах його розвитку, коли імунна система дитини тільки почала знайомство з новими інфекційними агентами. Оскільки кожен з 15 – 20 малюків разом з дорослими приносять в садочок велику кількість вірусів і бактерій, якими ділиться з оточуючими, дитина щодня контактує з великою кількістю інфекційних агентів, які для її імунної системи нові і вона не може відразу розправитися з ними. Тому застосування противірусного препарату прямої дії, наприклад сиропу Флавовір, що містить активну (діючу) речовину – рідкий екстракт протефлазід, в рекомендованих лікарем дозах дозволяє заблокувати розмноження вірусів ГРВІ, що потрапили на слизову оболонку дихальних шляхів і запобігти розвитку захворювання.
Читайте також: ГРВІ У ДІТЕЙ: ОСОБЛИВОСТІ ЛІКУВАННЯ
Клінічні дослідження показали, що за умови щоденного прийому препарату згідно з віковими дозами та схемами застосування не виникає рефрактерності імунної системи: не спостерігається пригнічення синтезу a- та g-інтерферонів. Така властивість сиропу Флавовір сприяє підтримці рівня інтерферонів, достатнього для адекватної імунної відповіді організму на інфекційний збудник. У свою чергу, це дає можливість, у разі необхідності, застосовувати препарат протягом тривалого часу.
При такій підтримці малюк хворітиме набагато менше, а якщо він все ж застудитися, то захворювання може мати легший перебіг і швидше завершитися одужанням без ускладненням. Погодьтеся, неабияка підмога для працюючих батьків.
Після місяців безперервних хвороб багато батьків, зневірившись боротися з постійними капризами і застудами, приймають рішення забрати дитину з садка і виховувати до школи вдома. Вже потім, коли маленький школяр починає точно так само хворіти і пропускати заняття, вони розуміють, що краще все це було пережити в дошкільному дитинстві. Тому не варто впадати в крайнощі і приймати поспішні рішення, краще обговорити це питання з лікарем, запастися терпінням і займатися профілактикою ГРВІ. Через деякий час імунна система виробить захист проти вірусів і дитина перестане хворіти так часто.
Ольга Задорожна, педіатр