+380 63 711 58 66

Що важливіше: вміння рахувати чи збирати портфель?

Як визначити готовність до школи?

Визначити емоційну, психосоціальну і фізіологічну готовність дитини відвідувати школу батькам може допомогти психолог і вихователі (якщо дитина відвідує садок). Але часто на консультації за півроку або навіть за рік до початку навчального року батькам просто дають рекомендації на що варто звернути увагу перед першим класом. А вибір, коли йти до школи – в 6 або 7 років – все одно залишається за батьками.

В такому випадку не варто перекладати вирішення на лікарів або вихователів. Придивіться до поведінки своєї дитини, оцініть її здібності. Адже ніхто краще за батьків не зможе дати точну відповідь про рівень дорослішання їхнього чада.

Читайте також: ЯК ДИТИНІ ВІДНОВИТИСЯ ПІСЛЯ ЗАСТУДИ І НЕ ЗАХВОРІТИ ЗНОВУ?

Психолог може розповісти вам, що за готовність дитини навчатися відповідає кора головного мозку,  що дає змогу  в 6-8 років   формувати мотивацію, цілі, оцінювати і приймати складні рішення. Здавалося б,  дитяча сором’язливість  не повинні бути прямими показниками готовності до школи. Але з цього все і починається. Отже, на що саме потрібно звернути увагу батькам, і як можна допомогти майбутньому першокласнику?

Дитячі хвороби

Якщо дитина часто й тривало хворіє, це може сигналізувати не тільки про проблеми з імунітетом. У дітей хвороби – це захисна реакція. Небажання ходити в садок просто “переростає” в проблему небажання відвідувати школу. У запущених випадках у дитини можуть початися проблеми зі сном або енурез.

Що робити? Для дитини потрібно сформувати позитивний образ школи та класу. Розповісти про свої шкільні роки, познайомити з дітьми, які стануть однокласниками. Тільки через позитивні емоції можна досягти бажання відвідувати школу.

Дрібна моторика

Напевно, кожен батько знає, наскільки корисно її розвивати, але не завжди усвідомлює в застосуванні цих здібностей дитиною. Наприклад, майбутній школяр знає алфавіт і вміє рахувати до ста. Чи готовий він до школи? Якщо у дитини є проблеми з ліпленням деталей, малюванням маленьких предметів – це поганий показник розвитку дрібної моторики. Дослівно це означає – ваша дитина знає букву, але не знає, як вписати її в клітинку зошита. Як правило, погано розвинена дрібна моторика йде «в комплекті» з поганою мовою і словниковим запасом, це може бути причиною  глузувань в школі.

Читайте також: ЩО ВАЖЛИВО ЗРОБИТИ, ЯКЩО ДИТИНА КОНТАКТУВАЛА З ХВОРИМ НА ГРВІ

Що робити? Не варто обов’язково зв’язувати дрібну моторику з готовністю до школи. Цей «розділ» легко підтягнути. Вправ для дрібної моторики безліч, головне не лінуватися приділяти цьому час. Дрібна моторика – це і добре розвинена мова (дитина робить «дрібні» рухи язиком) і здатність освоювати письмо.

Логіка

Здатність розуміти і вибудовувати логічні зв’язки – перше, на що зверне увагу психолог. Майбутній першокласник повинен чітко розуміти, які предмети більші, які менші, знаходити зайві предмети на картинці, формувати від однини множинне.

Читайте також: ПРОТИВІРУСНІ ПРЕПАРАТИ ДЛЯ ДІТЕЙ: МІФ ЧИ ПОРЯТУНОК?

Що робити? Якщо дитина не може виконати ці завдання – готовності до школи немає. Але це легко виправити, якщо не тиснути на неї. Подібні завдання і головоломки повинні стати частиною щоденної гри.

Самостійність

Багато батьків задоволені вже тим, що дитина самостійно їсть і зав’язує шнурки. Але це ще не всі фактори самостійності. Ви повинні бути впевнені, що дитина зможе швидко переодягнутися на перерві і скласти речі в пакет, відвідати шкільний туалет і привести себе після цього в порядок, знайти дорогу в інший кабінет і не заблукати в коридорах.

Що робити? Якщо дитина занадто повільна або ж  ви постійно стоїте «для підстраховки» з ложкою або серветкою – це ознака того, що в школі буде важко і вам, і їй. Наприклад, щоранку збирати портфель може стати глобальною катастрофою. Це говорить про те, що у дитини немає інтересу до самостійного виконання завдань. Тут варто проявити терпіння і уважність: потрібно привчити дитину до чіткого розкладу і одночасно дозволити їй більше самостійності.

Сором’язливість

Досвідчений психолог зможе розговорити будь-яку дитину, але іноді занадто сором’язливі діти будуть говорити «я цього не знаю» замість правильної відповіді, аби тільки не продовжувати неприємне для себе спілкування. Зайва сором’язливість дитини і відсутність соціалізації можуть стати великою проблемою: вона буде відмовлятися відповідати, не захоче відвідувати школу, де немає друзів.

Читайте також: ЩО РОБИТИ, ЯКЩО ДИТИНА ЧАСТО ХВОРІЄ В ДИТЯЧОМУ САДОЧКУ?

Що робити? Причиною  сором’язливістю можуть бути занадто суворі правила в сім’ї. Дитині також необхідно обрати секцію або заняття, яке буде їй до вподоби, а не вам.

Концентрація

Інша крайність – надмірно товариська і непосидюча дитина. Якщо ваші син або дочка не можуть довести жодне завдання до кінця, постійно крутяться на стільці і не можуть всидіти довше 10 хвилин, про навчання в школі говорити рано. Така дитина буде витрачати всю енергію просто на те, щоб всидіти на стільці. На навчання не буде вистачати сил.

Що робити? У дитини повинна бути розвинена здатність концентруватися на завданні, розуміти і запам’ятовувати завдання, поставлене вчителем, і вирішувати його до кінця, не відволікаючись на подразники. Таким дітям не завадять активні заняття в спортивній секції – вони добре розвивають дисциплінованість.

Щоб зрозуміти, чи готова ваша дитина до школи, можете спробувати відповісти на питання, які  будуть актуальні для неї під час навчання. Якщо на всі питання відповідь “ТАК”, отже, пора в перший клас:

  1. Ваша дитина знає свої і своїх батьків прізвище, ім’я, по батькові, адреса і телефон?
  2. Дитина розуміє, що зараз ранок або вечір, весна або осінь, і знає, як користуватися годинником?
  3. Дитина розуміє, що переходити на червоне світло дорогу не можна, оскільки це закінчиться аварією, а не тому, що «так треба».
  4. Ваша дитина може самостійно зібрати портфель зі своїми речами, дістати на вимогу потрібні предмети?
  5. Вона знає, що робити, якщо загубилася? Як говорити з незнайомцями?
  6. Дитина може розрізнити на картинках овочі від фруктів, кола від квадратів, вирішує легкі логічні задачі (чим відрізняється автобус від трамвая), рахує від 1 до 10 і в зворотному порядку?
  7. Вона може концентруватися на завданні? Здатна вивчити короткий вірш і розповісти його через пару днів?
  8. Найголовніше: чи хоче ваша дитина в школу? Чи немає “проблем”, які її лякають в майбутньому шкільному житті?

Читайте також: АДЕНОЇДИ У ДИТИНИ: ЛІКУВАТИ ЧИ ВИДАЛЯТИ

Звичайно, важливо розуміти, що до школи має бути готова не лише дитина, а і її родина. У вашої дитини – свій шлях розвитку, і підштовхувати її не потрібно. Батьки повинні розуміти, що підготовка до школи – це багатогранний процес, який відбувається за участю логопедів, психологів та інших фахівців. Але роль батьків, які сформують позитивний образ школи, – першочергова.

Олена Алексєєва

Залишити відповідь