Як на розвиток дитини впливатиме штучний інтелект? | Smart Mama 2024

Як на розвиток дитини впливатиме штучний інтелект?

Сервіси на основі штучного інтелекту (ШІ) реалізуються іноді так непомітно, що етичні норми їхнього використання починають обговорювати вже постфактум. Але особливо важливо зрозуміти вплив ШІ на дітей.

Чи спроможний він стати основою навчальної програми та замінити вчителя? Чи можна використовувати ШІ для спостереження за дітьми? І головне – як діти сприймають сучасні технології. Чи вважають вони голосового помічника на основі штучного інтелекту своїм учителем, другом чи прислугою? Пошук відповіді ці питання лише починається.

Діти сприймають голосових помічників як живих людей

З початком пандемії кількість екранного часу (проведеного біля екранів смартфона, планшета та комп’ютера) зросла в рази. Коли дитина вчиться дистанційно, досить складно убезпечити її від гаджетів. До того ж для батьків залишається загадкою, як діти проводять час наодинці з пристроєм.

Читайте також: ПАРАГРИП У ДІТЕЙ: ЩО МАЄ НАСТОРОЖИТИ БАТЬКІВ?

Наприклад, майже половина користувачів TikTok – це діти віком до 18 років, а контент цієї мережі не навчаючає, і не розвиваває.
Зовсім інша ситуація із сервісами на основі ШІ. Вони можуть не просто надавати інформацію, а й навчати, відповідати на запитання та навіть контролювати контент. Саме до створення таких сервісів прагнуть деякі сучасні компанії. При цьому невивченим залишається ставлення дітей до тих самих голосових помічників, які на сьогодні є  представниками ШІ у звичайних гаджетах.

Вчені з Санкт-Петербурзького політехнічного університету Петра Великого з’ясували, як діти сприймають помічників на кшталт Siri. Дорослі не раз спостерігали, як їхні діти звертаються навіть до менш персоніфікованих сервісів: “Гугл, увімкни мультики!”. Ставлення до голосових сервісів майже не відрізнялося від спілкування з живою людиною. Діти цікавилися настроєм та особистістю ШІ та говорили з ним, як з будь-яким знайомим. У віці п’яти-дев’яти років діти активно цікавилися життям ШІ, розпитуючи про батьків, будинок та улюблені речі.

Діти вважають голосового помічника людиною недарма. Адже у телефоні їм теж відповідає людина, тому вони не бачать особливої ??різниці між ШІ та бабусею. Однак ставлення до голосового помічника все-таки інше. Чи наслідуючі батьків, чи орієнтуючись на власний досвід, діти частіше використовують щодо ШІ наказний тон, упускаючи ввічливі слова і «зриваючись» на незрозумілому помічнику. Оскільки ШІ в майбутньому застосовуватиметься все частіше, розробники намагаються олюднити його так, щоб він відповідав потребам та дітей теж. Тобто розумів їхні фантазії і відповідав, виявляючи емоційні реакції.

Читайте також: ДЕКІЛЬКА ПОРАД, ЩОБ ГРВІ У ДИТИНИ ПРОЙШЛО БЕЗ УСКЛАДНЕНЬ

Однією з тих, хто перейнявся створенням голосового помічника, що відповідає дитячим потребам, є ірландська технологічна компанія SoapBox Labs. Їхні дитячі голосові помічники вже використовуються у деяких освітніх та ігрових програмах.

Помічники для дітей розроблені навіть з урахуванням дитячих голосів, які, як правило, вищі та голосніші. Діти також використовують інші мовні звороти, з якими «дорослі ШІ» не впоралися б. Компанія використовувала для створення помічника для дітей 2-12 років тисячі годин дитячої мови, записаної в галасливій обстановці – на кухнях, класах та машинах у дітей різного віку зі 192 країн.

Читайте також: ДИТЯЧИЙ ІМУНІТЕТ І НОВІ ШТАМИ КОРОНАВІРУСУ: ВАРТО ЗНАТИ

Перші голосові помічники від SoapBox Labs у школах Дубліна (Ірландія) вже допомагають дітям освоїти граматику та покращити навички читання. За словами авторів, технологія голосового помічника стимулює дітей до самовираження. Крім того, розвиток технологій ШІ для дітей уже не зупинити. Очікується, що до 2024 року у світі буде застововуватися вісім мільярдів цифрових голосових помічників.

Олена Алексєєва