Дошкільна підготовка формує мовні і математичні навички в середній школі
Деякі батьки не завжди приділяють належної уваги розвитку дитини до школи. Йдеться не про навчання дошкільника письму та читанню, а про розширення його словникового запасу, можливостей словотворення і вираження своїх думок. У такому напрямку «домашня робота» в дошкільний період може закласти основу всього подальшого навчання.
Сімейне походження – 50% успішності
Те, що усні навички підвищують успішність в школі, припустили вчені з Університету Йорка (Британія). При цьому, за їхніми спостереженнями, соціально-економічне становище сім’ї теж зіграло важливу роль.
Дослідники вивчили дані майже 700 британських дітей. Їх здібності перевірили в віці 4 років і відстежували результати навчання аж до 16 років. З’ясувалося, що діти, які мали кращі словесні навички ще до школи, навчалися набагато успішніше однолітків. При цьому виявився і взаємозв’язок з походженням: діти з більш заможних і освічених сімейних родин мали більш високі оцінки в школі.
Читайте також: Весняний дефіцит вітамінів впливає на імунітет: як не застудитися?
Вчені вважають, що сімейне походження мінімум на 50% впливає на успішність дітей у перший рік навчання. Надалі розрив в досягненнях у дітей з різних сімей тільки збільшувався. Діти більш забезпечених і освічених батьків були ще до початку школи краще знайомі з основними правилами словотворення і використовували в усному мовленні ті синтаксичні конструкції, які від них і очікували вчителі.
Це означає, що навіть якщо дитина росте в багатодітній родині або ж її батьки багато працюють, важливо з самого раннього віку покращувати мовні навички – влаштовувати спільне читання казок з обговоренням і частіше залучати дитину в бесіду (навіть якщо розмовляють дорослі). Хороші вербальні навички малюка сприяють його когнітивному, соціальному емоційному розвитку. Діти з добре розвиненою мовою будуть добиватися успіхів навіть в тому, що стосується і невербальних навичок – рішення головоломок, малювання фігур і копіювання дій (ще до того, як підуть в школу).
Мовні навички допомагають з математикою
Схоже дослідження німецьких вчених, опубліковане в «School Effectiveness and School Improvement», доводить незаперечний вплив розвиненого домашнього навчального середовища в молодшому дошкільному віці на успіхи в підлітковому періоді.
Під час дослідження було доведено, що дошкільнята, чиї батьки регулярно читали і обговорювали з ними книжки, отримали кращі оцінки в тестах з математики в 12 років. Це одне з перших докладних досліджень, де розглядається важливість дошкільного домашнього навчання в розвитку дітей до раннього підліткового віку.
Вчені тестували 229 німецьких дітей. Навички їх грамотності та рахунки перевіряли щорічно протягом трьох років дошкільного навчання (3-5 років), а потім, коли їм було 12 (13) років.
Читайте також: Що важливіше: вміння рахувати чи збирати портфель?
Вони виявили, що якщо в дошкільному віці діти набували стимул до навчання грамоті, мови та арифметики, це призводило до більш високих результатів в читанні і математичним успіхам в середній школі (незалежно від подальшої середовища навчання на дому). Тобто, результат, закладений до 6 років, впливав на подальше навчання в школі.
При цьому знову, як і в дослідженні британських учених, було доведено, що ранні мовні навички не тільки покращують читання, а й математичні здібності. Спільне читання книг і докладне усне спілкування під час читання, а також включення мовного і математичного компонента в ці заняття – ось основа подальшого шкільного успіху. Серед таких прикладів активного сімейного виховання може бути: прохання дитини самій закінчити казку, розповісти про зображення, порахувати персонажів і інші досить елементарні завдання. Якщо з дітьми часто говорили про математичний зміст тексту (про цифри і підрахунок), коли діти були дошкільнятами, це показувало кращі результати з математики в 12 років.
Читайте також: Сovid-19 у жінок може спричинити порушення менструального циклу
Вчені підкреслюють, незважаючи на доведену взаємозв’язок між соціально-економічним становищем сім’ї та успіхами в навчанні, це не означає, що батьки повинні мати вчений ступінь в педагогіці або наймати репетиторів для дошкільнят. Але важливо розуміти, що підготовка до школи повинна бути обов’язковою, якщо ви хочете бачити високі оцінки дітей в старших класах. Основи такої підготовки – це розвиток мови, вміння висловлювати думки і здатності бачити логічні взаємозв’язки.
Олена Алексєєва