“Нічого не робити”: чому іноді це потрібно дитині

“Нічого не робити”: чому іноді це потрібно дитині

Цілком природно, що батьків хвилює, коли їхня дитина просто сидить або нічого, на перший погляд, не робить. Виникає тривожність і питання: “Це нормально?”. У більшості випадків — так, це важлива частина психоемоційного розвитку дитини. 

“Нічого не робити” — це нормально і навіть корисно, бо так працює мозок.  Особливо дитячий, який постійно отримує нову інформацію: побут, школа, розмови, гаджети, соціальні ситуації. Іноді йому просто потрібен “спецрежим”, щоб усе це обробити. У такому стані мозок відключає зовнішню активність і переходить до внутрішніх процесів: аналізу, рефлексій, фантазій.

Типові приклади “нічого не роблення”:

  • Дитина сидить мовчки, меланхолійно дивлячись у вікно, стелю, на інших людей чи тварин
  • Повільно розглядає свої пальчики, тінь на стіні, пилюку в промені сонця, узори на килимі, предмети
  • Грає з дрібницею — крутить ковпачок, гудзик, перебирає камінці
  • Спокійно повільно їсть або уважно розглядає їжу
  • Малює абстракцію або ліпить без конкретної мети
  • Може сидіти поруч з батьками без розмов і дій
  • Розсіяно рве траву чи квітку
  • Завмирає із порожнім поглядом

Це свідчення відпочинку психіки, паузи, в якій дитина “перезавантажується”.

Що насправді відбувається, коли дитина “нічого не робить”?

Дитячий мозок надзвичайно активний. Він щодня поглинає гігабайти нової інформації, формує зв’язки, адаптується до нових правил, емоцій, людей. Щоб перетравити весь цей масив, йому потрібен час. У цей момент мозок працює у фоновому режимі: структурує досвід, будує уявні сценарії, вчиться формувати емоційні реакції. Це внутрішня робота. Хоча зовні це виглядає як байдикування.

У цей момент спокою часто народжуються майбутні сценарії ігор, малюнки або питання до батьків на кшталт: “А чому у котів чотири лапи і довгі вуса?”. Психологи помітили ще одну користь від таких пауз – дитина вчиться знаходити собі заняття та розваги. Шукає себе і ті захоплення, які ій подобаються. Занадто організоване дозвілля – кружки, секції, навчання –  не залишають місця для спонтанної активності, яка формує гнучкість, самостійність і внутрішню мотивацію.

Чим корисне байдикування:

  • Мозок обробляє інформацію і “перезавантажується”
  • У спокої виникають нові ідеї для гри чи творчості
  • Дитина вчиться слухати себе й вирішувати, чим займатись
  • Знижується рівень стресу, дитина заспокоюється
  • Така “нудьга” стимулює пошук нового, нестандартного
  • Вміння бути наодинці з собою — важливий навик для майбутнього дорослого життя.

“Червоні прапорці” байдикування

Бувають ситуації, коли “нічого не роблю” може сигналізувати про глибокий психологічний дискомфорт, депресивні прояви чи навіть порушення розвитку. Є різниця між здоровим байдикуванням і байдужістю, апатією або зміною поведінки. Батькам варто звернути увагу, якщо дитина незалежно від віку:

  • тривалий час уникає будь-якої активності чи ігор, які раніше любила
  • виглядає постійно втомленою або дратівливою
  • відмовляється грати, спілкуватись з друзями чи родиною, їсти
  • емоційно закрита
  • має порушення сну, безпричинні істерики
  • не проявляє емоційної реакції на події, які раніше викликали радість

Ці ознаки — привід пильної уваги і звернення до педіатра або дитячого психолога.

Що можуть зробити батьки?

  • Не змушувати дитину постійно мати справи і бути самозайнятою – це не є свідченням успішного виховання. Гуртки, уроки, завдання домашніми справами мають бути теж дозовано і не заповнювати кожну хвилину її дня. Час без занять — теж розвиток.
  • Варто придивитися, чим дитина займається “в тиші”. Часто це виглядає як “нічого”, але може бути глибоким внутрішнім процесом. Дати дитині право на побути у своєму світі, на самоті.
  • Говорити. Можна м’яко питати: “Про що ти думаєш?”, “У тебе гарний настрій, коли ти так сидиш?”, “Тобі спокійно зараз?”.
  • Не плутати спокій із лінощами — лінь буває симптомом перевантаження або втрати мотивації.

Отже, “нічого не робити” — це частина психоемоційного балансу дитини. Це не лінощі і не відхилення. Це спосіб перевести подих, зібратися з думками, побути наодинці з собою. Іноді найцінніше, що може зробити дорослий — це не заважати. Під час таких моментів у дитини розвивається уява, формується характер і внутрішній світ.

0 0 голоси
Рейтинг статті
Підписатися
Сповістити про
guest
0 Коментарі
Найстаріші
Найновіше Найбільше голосів
Зворотній зв'язок в режимі реального часу
Переглянути всі коментарі
0
Буду рада вашим думкам, прокоментуйте.x